חיישני ABS הם חלק מהמערכת המונעת מגלגל רכב להינעל בזמן בלימה. בפועל, ה-ABS מזהה אם הגלגל ננעל ומשחרר את הבלם בגלגל זה גם אם הנהג שומר על הדוושה לחוצה, ובכך מאפשר להחזיר את האחיזה. המערכת מבצעת את הפעילות הזו של שחרור וחידוש בלימה שוב ושוב ובמהירות רבה עד שהחיישן על אותו גלגל מאותת שהוא חזר למהירות סיבוב נכונה.
בלב המערכת אם כן, ישנו חיישן שמזהה אם הגלגל ננעל או הסתובב. לכל גלגל יש חיישן הממוקם מאחורי מיסב הגלגל בבלוק המכיל את הבלם. בבלוק זה יש דיסק מיוחד הנקרא “גלגל המקודד (Phonic Wheel)”, המשרה זרם לתוך החיישן, בהתאם למהירות הסיבוב.
אתם יכולים לראות שיש בעיה ב-ABS כאשר נורית האזהרה בדשבורד נדלקת. לאחר שווידאתם שנורית האזהרה אינה דולקת עקב פתיל לא תקין או מיחידת בקרת ה-ABS, מקדו את תשומת ליבכם בחיישנים. אל תנהגו עם נורית האזהרה דולקת אלא אם כן זה הכרחי לחלוטין ובמהירות נמוכה מאוד.
בכתבה זו נסביר לכם כיצד להחליף חיישני ABS עם WD-40.
חיישני ה-ABS מחוברים ליחידת הבקרה באמצעות כבל. הכבל הזה עובר בחלק גדול מהמכונית ומוחזק במקומו על ידי תושבות שונות עם לולאות, קליפס או מערכות אחרות. זה שכיח ביותר שלאחר תקופת שימוש מסוימת, במיוחד בשטח או בתנאי מזג אוויר קיצוניים, ייתכן שהכבל התקלקל או אפילו נחתך במקומות מסוימים ולא מוליך את האות מהחיישן בצורה נכונה. לכן, יש צורך לעקוב אחר הנתיב של כבל זה ולבחון אותו בקפידה כדי לזהות בעיות.
הכבל עובר לאורך הרכב דרך מחבר המאפשר חיבור עד לקטע הכבל שמגיע עד ליחידת הבקרה. אם זיהיתם נזק בחלק האחרון של הכבל, נתקו אותו והחליפו אותו. אם נמצא נזק בחלק של הכבל המחובר לחיישן יש להחליף את החיישן.
בדרך כלל, יש להסיר את הגלגל הנאבה (hub) שבה נמצא החיישן. יש להרים את המכונית ולהניח על שקעי הרמה כדי לעבוד בבטחה מתחתיו. ייתכן שיהיה צורך לעבוד גם בתוך המכונית, שכן במכוניות רבות יש את המחבר בין הכבל המגיע מהחיישן לזה שעובר ליחידת הבקרה, מתחת למושב האחורי, בתא המטען או בחלקים פנימיים אחרים.
יש לשחרר את כבל החיישן המנותק מהמחבר גם מנקודות עיגון אחרות על הגוף או השלדה. חלקים חיצוניים שהתלכלכו במשך הזמן יש לנקות היטב בעזרת המוצר הרב שימושי WD-40 ומטלית. ניקוי זה יעזור גם לשחרר את הכבל מבלי לפגוע בתומכים. החיישן מחובר לרכזת ולמסגרת הבלם על ידי בורג. המכלול מתחמצן לעתים קרובות ומתנגד לפירוק. לאחר ניקוי ראשוני, התיזו בנדיבות מחומר חודרני לשחרור מהיר WD-40 אשר חודר במהירות ומשחרר את החלקים ביעילות ניכרת. לאחר מכן השתמשו במפתח המתאים כדי לשחרר את הבורג ולהסיר את החיישן ממושבו.
הכבל היוצא מהחיישן צריך להיות ממוקם על אותן תומכות כמו הקודם ולנעול היטב במקומו. לבסוף, יש לחבר את מחבר הקצה למחבר שעל הכבל שמגיע ליחידת הבקרה. לבסוף, ניתן להרכיב את הגלגל מחדש. לאחר החלפת הגלגל, יהיה צורך לבצע מספר בדיקות עם המכונית כדי לקבוע האם נורית האזהרה נשארת דולקת והאם ה-ABS פועל בעת הצורך. במידה והבדיקה לא צלחה כדאי לקחת את הרכב למוסך.
כתב ויתור
השימושים המוצעים כאן למוצר נשלחו לחברה על ידי משתמשים שונים. החברה לא בדקה את השימושים והם אינם מהווים המלצה או הצעה לשימוש על ידי החברה. יש להשתמש בהגיון בריא בשימוש במוצרי החברה. בכל מקרה תמיד יש לעקוב ולמלא אחרי הוראות השימוש והאזהרות כפי שמופיעים על הפחית.
© 2025 WD-40 Company.
כל הזכויות שמורות